dimecres, 22 de desembre del 2010

Transport Públic Gratuït

Aquest post és bastant especial. A molt estirar es podria considerar política, tot i que tracta de transports. Aquí em vull plantejar la gratuïtat del transport públic, és a dir, que no paguéssim quan anem a utilitzar el metro, el bus, tram, tren, etc... Aquesta acció, la de validar les nostres T-10's, seria, més que eliminada, traduïda en un impost de transport sostenible, que cobriria els gastos de la xarxa de transport públic i que pagaria tothom, fins i tot qui no l'utilitza, penalitzant així l'ús del vehicle privat. 

Per altra banda, seria un estalvi molt considerable, ja que, posant l'exemple de la xarxa de metro de Barcelona com a plantilla per a l'explicació, quant es gasta TMB i FGC en validadores, màquines expenedores de bitllets, revisors, els propis bitllets...?

Fa un temps vaig llegir un article en el que es parlava del frau al metro. Col•locar 3 màquines validadores de bitllets noves substituint els torniquets en l'accés d'una estació costava X€. Les estacions tipus de la nova L9 en ténen 6 de mitjana. Sort que ténen un sol accés, ja que només en les 12 noves estacions del tram IV (compto Santa Rosa, que li queda poc per obrir) s'han gastat 46X€. I ja no sé quant costen les expenedores. 

És una despesa molt important i que tarda molt en ser amortitzada. Pensem que els bitllets que paguem i gastem només signifiquen un 50% de la financiació del transport públic. Llavors perquè no fer el 100%?

No hi hauria frau, ja que tothom es "colaria" i pagariem tots igual a casa, tampoc farien falta els revisors, que, sense reduir la despesa (no estic dient que paguéssim menys) se'ls podria reconvertir en agents de seguretat, ja que una de les problemàtiques del metro és la seguretat.

Aquells diners que es dediquen als catxarros que posen per tot arreu per les T-10's es podrien dedicar, per posar exemples, a adaptar amb ascensors estacions que no en ténen, que són unes quantes:

L1 Rambla Just Oliveras
L1 Torrassa
L1 L5 Plaça de Sants
L1 L3 Espanya
L1 L4 Urquinaona
L1 Clot
L3 Poble Sec
L3 L4 Passeig de Gràcia
L3 Vallcarca
L4 L5 Maragall
L4 L5 Verdaguer
L4 Jaume I
L4 Ciutadella
L4 Bogatell
L4 Llacuna
L4 Poblenou
L4 Selva de Mar
L5 Collblanc
L5 Virrei Amat
L6 L7 Gràcia
L6 Sarrià
L7 El Putxet

També millorar les andanes d'algunes estacions deteriorades, noves ampliacions, millorar instalacions en general...

Pensem que a la L9 s'hi ha d'inaugurar en els pròxims 4 anys 40 estacions més, més la d'Ernest Lluch de la L5. Això són 41 estacions, multiplicades per 6 validadores, 246, i això pel preu d'una validadora: 246X€. Es gastaràn 246X€ en 4 anys que no fan falta. 

Per altra banda, l'impost que proposo seria sostenible, ja que penalitzaria aquells ciutadans que utilitzen el vehicle privat, que també finançarien el transport públic. Pensem ara en la demanda. Si és gratuït, hi haurà gent que ara no l'utilitza que començarà a utilitzar-lo, en detriment del cotxe, que sortiria més car bàsicament perquè més barat que lo gratuït no seria. 

No és una bona idea? Jo crec que estaria molt bé!

(El preu de les X aquestes el posaré quan trobi l'article o ho descobreixi per algun altre lloc)


Foto del vestíbul de l'estació Església Major de la L9 del Metro de Barcelona. Font: www.trenscat.cat


5 comentaris:

Arya ha dit...

Very big appaluse! Això es el que fa falta a Barcelona. Perquè una cosa tan senzilla els costa tant d'entendre a les empreses (publiques i privades)? Si falta pasta, la solució no es fotre les coses mes cares, la solució és fer que més gent hi participi. Cada acció que fan per arreglar les coses que van malament sembla que ho empitjori encara més... i els transports públics no en son una excepció. A part que el servei es mil vegades millorable, es una putada en paraules fines que cada any pugi aprox. un 1 el preu de les T-10, amb el corresponent equivalent a la resta de targetes. PErsonalment, em sembla una burrada haver-me de gastar 55€ al mes per poder anar a la uni, pero no tinc alternativa, vagi amb el transport amb el que vagi, son 55 igualment.

Es molt trist, espero que algun dia arribis a alcalde de bcn o a la generalitat! A veure si el país fot una mica de canya en el bon sentit d'una vegada per totes!

quimnuss ha dit...

Sembla una bona idea, però a ningú li agrada pujar impostos :/ i també tindries als transportistes en contra. Els turistes també ho tindrien gratuït?

M'agrada la idea i estaria bé veure'n números seriosament. Hi ha alguna iniciativa semblant a algun altre lloc?

Al japó no hi ha barreres, ja que ningú s'ho saltaria sense pagar. L'educació sempre és clau per trencar el cicle de guerra freda entre els que no volen pagar i els que volen que paguis.

Segueix barrinant, que som molts i amb moltes idees!

Freski ha dit...

Està prou bé. Caldria fer un estudi per a veure quina seria la línia econòmica d'aquesta proposta, però almenys hi ha una idea base per a treballar-hi.

El que trobo absurd és el que dius de passar els revisors a vigilants de seguretat. Les empreses de seguretat són privades i no tenen res a veure amb els revisors del transport públic; a més, necessites proves diferents per a entrar a cada lloc. És com si em dius que en el supòsit que mai desapareguin els conductors dels transports per l'automatització en la conducció d'aquests, els exconductors els posaràs a fer de vigilants...

Per cert, quimnuss, de la mateixa manera que els turistes ara es beneficien dels serveis públics pagats amb els nostres impostos (quan agafen el transport públic, paguen el mateix que nosaltres, malgrat no pagar la resta amb impostos), entenc que, si mai es fa transport públic gratuït, també se'n beneficiaran. Bàsicament, perquè tampoc tindràs cap mitjà per a controlar que paguin, no? Si no hi ha màquines per a validar bitllets, ni revisors, ni res de res... bé, no ho sé.

Leo Gerard Funés Martín ha dit...

En resposta a quimnuss, ja intentaré a veure si puc fer números i mirar si quadra la cosa i faig un altre post.

I en relació amb el que diu en Freski, ja sé que no quadra, és quelcom que he dit sense pensar per treureme'ls de sobre d'alguna manera, tot i que a Alemanya es fan coses així, reconversions laborals per a adaptar treballadors a noves necessitats de l'empresa.

Salut!

Leo Gerard Funés Martín ha dit...

No, no pagaràn tampoc, però no ho veig gaire problemàtic, el bus turístic ja els surt per una collonada, i tampoc representen una ràtio tant important del percentatge d'usuaris al metro.

A més, a Berlin es cola tot déu, jo inclòs quan hi vaig anar, perquè si se't escapa el metro i ja ets a l'andana no perds el temps comprant el ditxós bitllet i no hi vaig veure pas cap revisor.

Suposo que als turistes ja els sagnem prou quan vénen, no cal que paguin ells metro i nosaltres no.

Per cert, no ho he afegit al post però hauria d'haver-ho fet:

"Les màquines validadores que existeixen en l'actualitat no fa falta que fóssin retirades fins que no patissin algun desperfecte, o pogueren ésser venudes" (Lima ha inaugurat la seva L1 ara i es projecta una macroampliació d'aquesta, i la L2, a part d'un projecte ambiciós amb 7 línies)